automatyczna skrzynia biegów
 
O prnd.pl - automatyczne skrzynie biegów
Reklama w prnd.pl
kontakt z prnd.pl

18. Opis charakterystyk i typowych usterek skrzyni automatycznej Mercedes 722.9

Zaczniemy może od opisania kilku faktów dotyczących skrzyni 722.9:

  • 5 generacja skrzyń automatycznych mercedesa,
  • Mercedes Benz zaprezentował skrzynię w 2004 roku,
  • stworzone dla najnowszych Mercedesów:
  • Mercedes G,
  • Mercedes ML,
  • Mercedes S,
  • Mercedes SLK,
  • Mercedes CLS

Główne cechy:

  • całkowice elektronicznie sterowana,
  • komputer kontrolujący całkowicie zintegrowany z płytą sterowania,
  • 7 prędkości do przodu i 2 do tyłu,
  • 3 komplety planetarne 2 zwykłe i 1 w układzie Ravigneaux,

Zalety w porównaniu do poprzednika :

  • krótsza reakcja komputera o 0,1 sekundy,
  • redukcja biegów krótsza o 0,2 sekundy,
  • przyśpieszenie z 60 km/h do 100 km/h zredukowane o 23-25% (zależnie od modelu),
  • zużycie paliwa zredukowano o 4%,
  • redukcja hałasu poprzez niższe obroty silnika na biegach 4, 5, 6, 7,
  • elastyczne ustawienia adaptacji do silnika i całego samochodu (zależnie od stylu jazdy),

Popularne nazwy skrzyni biegów 722.9 :

  • NAG 2 (Neues Automatische getriebe 2),
  • 7G tronic,
  • oznaczenie kodowe skrzyni W7A 700

Na poczatku były instalowane w Mercedesach S, E, CL, SL ale nie w wersjach z napędem na 4 - koła .

Prekursor technologi Shift by wire - co oznacza zmiane przełożenia poprzeż poruszenie dzwignią zmiany bez połączenia bezpośredniego ze skrzynią - czujnik wysyła sygnał do komputera w skrzyni i on zmiania przełożenie.

Skrzynia 722.9 wyposażona została w przyciski S i C co oznacza :

  • S - tryb sportowy (ruszanie z 1 biegu, normalna zmiana biegów)
  • C - comfort (ruszanie z 2 biegu, szybsze wrzucanie wyższego biegu i wolniejsza redukcja),

Co jest ważne skrzynia wystartuje zawsze z 1 w przypadku:

  • zimnego silnika,
  • ustawionego 1 biegu w pozycji manulalnej,
  • obrotów wciśnietych na 3/4 obrotomierza,

Skrzynia Mercedes Benz 722.9 wymaga specjalnie zaprojektowanego oleju ATF 3353 (oczywiście dostępnego tylko w MB). Mozna go stosować także w 722.3 , 722.4 , 722.5 , 722.6 - i zapewne olej z tych skrzyń też w 722.9 ale potęga marketingu robi swoje.

Zmiana budowy miski spowodowała wzrost zapotrzebowania na olej o 0,2 litra do 9,7 litra na całą skrzynię. Poziom regulowany jest przez otwór przelewowy w misce.

WAŻNE


W przypadku awarii automatycznej skrzyni biegów 722.9:

  • staraj się załatwić lawetę,
  • jak nie to przynajmniej taką co podnosi oś napędową,
  • holowanie na lince/belce - przekręć stacyjkę w pozycję 2, ustaw N,
  • jeżeli musisz holować to na belce nie na lince prędkość holowania 50 km/h
    dystans nie wiekszy niż 50 km
  • zwiększenie prędkości lub dystansu powoduje dalsze uszkodzenia skrzyni

Sprzęgło hydrokinetyczne:

  • Takie same jak w modelu 722.6,
  • Lock-up może być aktywowany na każdym z 7 biegów do przodu,
  • Sprzęgło lock-up wyposażone w sprężynę tłumiącą do redukcji drgań,

Obudowa skrzyni odlewana pod ciśnienie z magnezu co zredukowalo wagę o 2.5 kg,

  • Wymaga aluminiowych śrub,
  • Uszczelki obudowy moga być używane wielokrotnie co wynika z ich budowy (alu)
  • Każda stojąca woda (zwłaszcza słone) spowoduje powolne uszkodzenie uszczelki skrzyni - w przypadku wody słonej już 8 tygodni wystarczy.

Sterowanie automatycznej skrzyni biegów 722.9.


Pamiętaj aby nie wymieniać poszczególnych jego elementów tylko całość ( przynajmniej według Mercedesa)

sterowanie skrzyni automatycznej 722.9

  1. Czujnik obrotów turbiny,
  2. Wewnętrzny czujnik obrotów,
  3. Wyjściowy czujnik obrotów,
  4. Komputer sterujący
  5. Wtyczna sterowania- elektryczna (5 pinowa)

Komputer sterujący może być zastapiony oprogarmowaniem, zaktualizowany poprzez złącze SDS/DAS. Chłodzony jest bezpośrednio przez płyn skrzyniowy.

Ponieważ komputer jest zainstalowany bezpośrednio na sterowaniu to nie wymaga dodatkowego okablowania, jak w tradycyjnym układzie. Informacje przekazywane są za pomoca CAN C i należą do nich :

  • obroty silnika,
  • temperatura czynnika chłodzącego silnik,
  • położenie pedału gazu,
  • stan silnika,
  • sygnały z ESP,
  • sygnały z Cruise Control (tempomatu z kamerą odległości),
  • ESM - położenia zmiany biegów,

Wewnętrzny czujnik obrotów (na rysunku z 2) monitoruje prędkośc obrotową planetarki Ravigneaux.

Elektrozawory w sterowniku skrzyni 722.9.

sterownik mercedes ML

  1. Elektrozawór sprzęgła K1
  2. B1 Hamulec elektrozawór kontrolujący
  3. B3 Hamulec elektrozawór kontrolujący
  4. Transmission Control modul
  5. Elektrozawór sprzęgła Lock up konwertera,
  6. Elektrozawór ciśnienia roboczego,
  7. Elektrozawór sprzęgła K2,
  8. B2 Hamulec elektrozawór kontrolujący

Widok z innej perspektywy :

722.9 skrzynia automatyczna

Najczęstsze usterki skrzyni automatycznej 722.9:

  • dojeżdzasz do świateł i skrzynia szarpie podczas redukcji,
  • startując z miejsca słyszysz uderzenie jakby ktoś w ciebie z tyłu uderzył,
  • startując z zera masz problemy z płynna zmiana biegów?

To są tradycyjne objawy problemów z jakim borykają się posiadacze skrzyni automatycznej 722.9 Przyczyna w wiekszości przypadków tkwi w sterowniku, oraz oprogramowaniu. Przy niskich predkościach uderzenie powoduje najczęsciej wyskoczenie (zmiana położenia) zacisku B1 w skrzyni(zaraz przy pompie).

Mercedes zaleca wymianę oleju w tej skrzyni co 60 000 km tłumacząc sprawami komfortu. Ile w tym marketingu nie wiadomo