Tunning silnika z automatyczną skrzynią biegów
 
O prnd.pl - automatyczne skrzynie biegów
Reklama w prnd.pl
kontakt z prnd.pl

22. Wpływ tunningu mechaniczno - elektronicznego na automatyczną skrzynię biegów.

Zaczniemy może od stwierdzenia, że chyba nie ma ani jednego specjalisty od automatycznych skrzyń biegów, który powiedziałby, że skrzynia taki tunning przeżyje. Na początek fakty. Po Polskich drogach jeździ jeszcze stosunkowo mało samochodów z wzmacnianymi silnikami. Najpopularniejszą metodą podniesienia mocy jest tak zwany Chip tunning. (elektroniczne przeprogramowanie jednostki sterującej pracą silnika). Rzadkością są modele w pełni przerabiane (polerowanie kolektorów, turbosprężarki itd.) Nazwijmy ten sposób soft tunningiem.

Zaczniemy od stwierdzenia. Automatyczne skrzynie biegów na seryjnych silnikach są w stanie wytrzymać około 120 000 - 220 000 km bez remontów.

Co je głównie zabija? Temperatura = ciężka noga kierowców. Więc wyobraźmy sobie teraz, że np. w takim VW Passacie zamontujemy w wersji 1.8T 150KM chip zwiększający jego moc nawet do 170 KM (tylko). Czy to wpłynie na skrzynie? W 100%. Negatywnie oczywiście. Projektowaniem podzespołów samochodowych dzisiaj zajmują się specjalistyczne programy klienckie.

Bazy danych z 40 - 50 lat produkcji samochodów pozwalają wytwórcą stworzyć "idealne" pojazdy wytrzymujące bez naprawy. do kresu gwarancji. Z reguły 2 lata. Później zaczynają się schody. Ze skrzyniami jest tak samo. Tuningowany silnik przekazuje wyższy moment obrotowy na skrzynię stworzoną na zupełnie inny - efekt? Pęknięte kosze, przepalone tarczki i powyginane przekładki. Generalnie awaria.

Wzmacniane skrzynie w drogich samochodach jak Mercedes 500, 600 , AMG, BMW z serii z 5L silnikami, Cayenne z silnikami 5 litrowymi, Maybach to nie są seryjne samochody. Wzmacniane konwertery (sprzęgła hydrokinetyczne), lepsze materiały na tarczki, przekładki, DUŻO WIĘKSZE CHŁODNICZKI OLEJU SKRZYNI AUTOMATYCZNEJ itd.

Sumując:

  • W krótkim czasie zwiększona ponad standardowe parametry moc silnika potrafi spalić skrzynię biegów co narazi kupujących na gigantyczne koszty,
  • Tunning może doprowadzić do uszkodzenia wielu elementów skrzyni jednocześnie (pęknięte kosze, uszkodzenie sterowania, sprzęgła, wszystkich elementów ciernych),

Co zrobić zatem by można było cieszyć się większą mocą silnika i skrzynią automatyczną:

  • Obowiązkowy montaż dodatkowej chłodnicy skrzyni asb,
  • Stosowanie środków zmniejszających tarcie w skrzyni automatycznej (LubeGard)
  • Zakup wzmacnianych konwerterów (są takie modele z wzmacnianymi elementami np. zrobionymi z kevlaru, wzmacnianymi lock`upami)

Zanim zmienisz seryjne ustawienia swojego samochodu z asb zastanów się jaki to może mieć wpływ na skrzynię. Nie słuchaj porad mechaników, którzy montują chip`y - pamiętaj to Twój samochód i przede wszystkim Twoje pieniądze.

 

Pomijając fakt, że każda ingerencja w oprogramowanie pojazdu kończy się automatycznie utratą gwarancji producenta. Nie daj się zwieśc kupując używany samochód że był "fabrycznie tuningowany". Jak nie jest to model S (Audi), M (Bmw), AMG (mercedes), OPC (Opel) to nie jest to "fabryczny tunning".